Wednesday, August 26, 2009

Gembira Dalam Kecewa??

15 Syawal, Projek Rahsia...Sepatutnya aku patut postkan benda nih sebelum Ramadhan tiba lagi...tp aku xsempat siapkan ayat yg sedap di tatap oleh semua pengunjung Cseachild...


Ceritanya begini..Beberapa ari sebelum Ramadhan....."woiiii...masuk bilik meeting" sergah Sir..."sejak bila ada Cseachild ada bilik meeting nih, buat tebiat ka apa??" Aku masih kepelikan..."ala bilik meeting gelap kita pinjam" Sir sambung semula..."owh ok no hal"semua balas (Zaini, Zakir, Ayie tak terkecuali Aku)....Kami bermesyuarat bagai nak Riak jap...tp aku masih tertanya2 napa Fir xpenah ada klau ada perbincangan cmni....??? Mmg nak kena Ketua ICT nih..Abis perbincangan byk yg kata setuju 'plan' menawan di lautan indah Pulau Mutiara nih...Aku terus mendapatkan Fir...setelah bercerita panjang aku dpt 'feedback'...apa agaknya?? (teruskan membaca)

Ptg tu Aku tnya sekali lagi pada Cseachild...byk kata ok..ada kata mai lmbt skit, tp sebagai Ketua ICT yg memainkan peranan men'sponsor' kamera tuk mngambil gamba & mengambil gamba Cseachild memberi jawapan "tidak" katanya baru beberapa ari ja datang keja dlm seminggu..byk keja tertangguh...pehhhhh..alasan yg sgt kukuh..selalunya alasan nih digunakan oleh Pensyarah..
disambung lagi..."klau ok tengahari aku sampai la"...jawapan standard untuk bgtau xkan mai...
Cseachild kekurangan seorg bagi projek RAHSIA nih...mlmnya aku memeriksa segala peralatan aku...henpon aku terima message..Ayie mengkompomkan xjadi ikut sama...arghhh kekurangan sorang lagi...aku cuba hubungi Sir...Dia on ja...

Esoknya seperti dirancang....klau xsilap aku plg kurang 5 org nak gi...tp pagi nih 2 org ja tinggal...Aku n Sir...Sedih pon ada..Frust pon ada...tp mcm aku katakan...Kalau takut dilambung ombak, jgn sertai Cseachild..kami berdua berpegang pada kata2...bila aku lihat balik...sesuai la ngan nama geng kami pon CRITICAL..blum lagi sempat mencipta nama di lautan atlantis dah bermacam2 ragam n pe'el...aku harap CSeachild akan lebih berdisiplin & bsemangat kental..kami teruskan perjuangan pg itu berdua dengan mencari umpan di Market Tmn. Tun Sardon...hehehe umpan kerang & udang. Kami teruskan perjalanan ke destinasi kami...Pantai Shamrock...

Sampai ja...trus siapkan peralatan...sangkut umpan n humban dlm lautan yg sedang bergelora...dlm bersiap menunggu kalu2 ada ikan tsangkut...kami melihat alam semulajadi yg terpampang indah...tp diselang-seli pencemaran botol2, plastik, selipar zaman jepun..tensen ja tgk...xsempat berkhayal lagi...joran aku ditarik kuat...tandanya mcm ikan besaq nih...susah jgak machine aku yg 3 ball bearing nih nak digarau...akhirnya dpt jgak aku tawan ikan puting damar (berbulus)
alhamdulillah...1st time dpt besaq nih..

Sir pon jeling ja...apapasai aku xdpt nih..."adala nnti"kata aku dgn sedikit agak gembira..mana tak nya baru ja letak dah disambaq...pasang balik umpan...terus humban kerang lagi...hihi gayat kerang tuh...org ckp klau dpt ikan td...baling balik kat tempat yg sama jgak..sbb dia mai bkumpulan..pastu duduk tempat yg sama... xsempat 2-3 minit...joran aku ditarik lagi...berat yg sama...
Ikan yg saiz sama...n berat lebih kurang..

Wlaupon rezeki agak murah...tp aku sedikit kecewa..coz geng CSeachild byk yg xdpt mai...bincang bagai nak rak...huhu...dlm aku sibuk humban umpan lagi...ttiba kat kaki aku yg dah dicecah air laut..yg semakin meninggi..aku nmpak mcm ikan kecik yg mati...byk plak..lantas aku kata kat Sir..."Sir tgk la sikap nelayan tak hargai ikan langsung...ikan kecik ja buang..hampeh" tp bila aku perati balik..."ehhh...Sir umpan udang kita mana?" "hah...ilang..." Sir balaas... "arggghh...udang kita la yg hanyut tu..." bdosa lak aku kat nelayan kat situ...huhu sory la abg nelayan.....
Dua ekor ja tinggal????.. nilah baki umpan udang kami..

Nilah...umpan kerang...bakaq pon best jgak...haha

Baru aku mngenang nasib umpan udang aku...yg mungkin dimakan 'free' oleh ikan2 kat pantai Shamrock tu...Sir mula memula aksi..."ada nih" ayat standard bila joran ditarik..."ye...yee" digarau...terus garau...akhirnya berjaya menawan ikan gelama...
"mmm...goreng pon sodap..."

Dalam kami meneruskan plan rahsia kami nih...ttiba air laut makin tinggi...memaksa kami berpindah ke kawasan yg lebih tinggi...atas batu berdekatan...klau tak silap air laut pasang 2.9m...tp ia langsung tak mngubah semagat kami yg makin bersemangat...wlaupon pada awainya dipatahkan oleh geng CSeachild yg lain...sedih wooo..."hah dapat" aku jerit kat pakcik..."amik gambaq buat bahan bukti tuk naikkan ranking" aku menambah lagi hehe...
"gelama...kecik ja...mau kena gelak ngan mak aku..."

Air laut makin tinggi...Fir sms mendapatkan berita terkini..aku khabarkan berita gembira...tentang ikan yg berjaya ditawan..."Rillll aku dtg...tunggula aku" camtula bunyi sms Fir...merayu konon..." aku balas "mmm lain kali la, takyah ar mai..sapa la CSeachild kan?" dan terus menerus aku sms dia...dgn nada yg kecewa...huhu...ahhh tinggai sat la crita antara aku n Fir layan keindahan alam kat sini lagi best...
Batu yg kelihatan tu la tmpat biasa kami lepak..tp ari ni kami terpaksa mengalah

Sir pon dah berpindah tempat...yg lebih strategik...bila air laut makin pasang...makin sukar mngenalpasti tempat berbatu...byk kali gak sangkut...mau xmau terpaksa jgak bekerja keras mngeluarkan ladum yg tersangkut batu...

Jauhnya termenung kat port baru...

Dalam menunggu terus menunggu....terus menunggu lagi...lagi...dan lagi...masih lagi takdak tanda2 joran disambar ikan besaq....huhu...taste tinggi nmpak..aku mengajak sapa2 la yg tensen..sebab keja ka, masalah dalaman ka, apa2 ja, dari wat keja tak berpaedah...apa kata gi memancing cam kami...sekurang2nya dapat ilangkan serabut dikepala...alhamdulillah itulah namanya KETENANGAN...
BERSAMBUNG

1 cakap-cakap kosong...:

Anonymous said...

cantik port baru tu.. nak baca, tapi tak sempat. bos dok lalu lalang aihhh.. tgk gambar ja.. ikan tu byk yg kecik2 mcm org yang mangail tu kecik... hehehe..