Wednesday, August 12, 2009

Kepuasan??

Assalamualaikum.....

trutttt....truttttt..."argh...mimpi jenis apa lak ada bunyi xbesh nih...". truttt...truttt "arghhh bunyi lagi..."
tercari2 dlm mimpi aku...tp gelap ja yg aku nampak...aku akhirnya tersedar...cehhh...handpon aku yg agak mahal & susah dimiliki oleh org lain...yg berjenama i-mobile memekak tanda message masuk....aku terpikir ari ni ari sabtu..arghhh aku ada perjanjian...opss janji ngan Seachild tuk gi mancing puting damar kat area Kompleks Terpanjang kat negeri aku yg indah nih....tp maybe jgk terpanjang di Malaysia kot..QB Mall...sampai lenguh kaki klau ronda kat QB Mall nih...

Ok berbalik pada janji aku ngan seachild...aku lantas bangun tercari2 handpon yg semalaman aku sepak ala2 crita tomoi..."oit rel aku dah kat opis...ngah sarapan..." pehhhh...awai gila geng Seachild ni...berdisiplin baru kul 8.00 pagi...klau xsilap aku la..semalam aku ckp kul 10.00pagi coz air pasang kul 11 camtula...biasalah...Seachild nih cukup mahir sangkut batu..sebab mancing time air surut...so aku mengambil keputusan xmau lagi tambah pengalaman...aku pon pantas mengambil tuala aku ala2 tarzan sbb dah byk koyak..mandi ..pkai bedak skit..sembur perfume skit...siapkan peralatan trus pi opis...
Tiba ja aku kat opis call masuk..."oit hangpa dah pi ka?..tunggu aku k..." Kir call aku salah sorg gak dlm seachild. Setelah jam tepat kul 11.30pagi kitaorang gerak la ke destinasi yg dirancang, 3 org ja kali ini kami xguna wira Sir tp naik Honda yg agak hebat tp lain2 jenis..honda Ex5, wave 125z n 125s...sebab Sir gi Cameron bercuti la katanya...okla tu kan...Fir pun bercuti gak...katanya ke Kedah....mmm apa2 jela...

Sampai ja di port Puting Damar tu Kir call Hadi..n aku lak call brother-in-law(sifu aku) aku....dia ada ckp nak join...sampai ja dia ckp mata kail aku besar..dia suruh tuka..peh kecik gila...susah nak ikat...tp semangat yg kental membuatkan aku berusaha sedaya mungkin...Setelah semua siap...satu persatu umpan dihumban ketengah laut...xsempat 15 saat joran si kecik, anak buah aku direntap ikan...peh terasa tercabar lak Seachild. Puting damar besar & panjang jari telunjuk aku ditawan...hehehe gelak ja aku, nasib kecik...setelah tunggu n terus tunggu...sabar itu separuh dari iman...wlaupon dari CUBAAN PERTAMA xdpt ikan langsung wlaupon buntal...akhirnya joran aku direntap..aku tersedar dari lamunan yg panjang...alhamdulillah..inilah rezeki namanya...berkerut ja dahi Seachild yg lain...aku pikir puting damar agak besar tapi jangkaan aku silap...ikan Lembu (nama ni aku xpasti nama market or nama saintifik org ckp ikan lembu myb sbb mata dia kot)

alhamdulillah..goreng pon sodap...Ayie n Kir sama2 posing

Belum sempat aku kluaqkan mata kail.."woi kita pi tempat dia" ceh tempat aku dah penuh...bak kata org klau ada ikan kat situ serbulah...slpas dari tu belum suasana kembali tenang..kedengaran hadi jerit...ada..ada.. "ada apa? backhand ka?" kata aku & ayie. ikan weiii hadi membalas...yg lain mula risau..dikaraunya joran ...nmpak joran cm ikan besar ja...akhirnya ikan Lembu sekali lagi menghangatkan suasana...

"amik ar gambaq leklok skit" kata hadi sambil bergumbira

"Cis bila plak kita nih" cetus Ayie pada Kir...ttiba ja...joran aku sekali lagi direntap...aku pon karau...rasanya kali ni kecik ja tp xdpt pasti jantina n spesisnya...ikan lembu lagi bersaiz kecik...gambar xsempat aku amik..sebab saiz yg agak kecik...lagipon guna handpon Hadi..handpon aku yg hebat berteknologi tu xleh amik gamba nak wat cmna kan..seachild lain pon sama gak mggunakan handpon yg sama hebat cam aku..huhu..xsempat aku nak menunjukkan pretasi yg cemerlang Hadi sekali lagi naikkan ikan Lembu..hmm pesta ikan Lembula kita ri ni..cetus hati aku...

Dekat ngan kul 2 Kir mula ajak gi makan katanya perut dia dah mula kekosongan mineral,zat besi,karbohidrat dan mcm2 lgi..tanda nak lunch la...kat situ gak ada kedai tepi jalan yg diusahakan oleh brother yg mencari rezeki yg halal untuk menjana pendapatan keluarga.Kadang2 terganggu jgak oleh pihak2 tertentu..apa salah diorg nak cari rezeki kan?..belum sempat ayie melangkah sekangkang kaki..joran dia direntap..kali ni anak buah aku perasan..trus aku panggil ayie..aku karau jap...pastu aku pulangkan pada ayie sebab ada rasa ikan...penuh kusyuk ayie karau first time joran dia menarik perhatian ikan-ikan kat penang nih...akhirnya dapat ditawan yg merupakan ikan first dia sejak seachild ditubuhkan. Ikan Lembu lagi?? betuii pesta nih...best x? tanya aku..hahahaha gelak ayie..best ar...

hehe...senyumanku menggambarkan kepuasanku

"Telan pon sodap" cetus Kir sambil posing ngan ikan ditawan ayie tadi

Mmm kesoronokan timbul dlm diri ayie sampai xjadi gi makan...Kir pon kembali bersemangat untuk menaikkan sekurang2 seekor ikan....bersemangat Ayie n Kir menghumban umpan udang yg slalunya digunakan oleh brother char koey teow Sahabat...dalam penantian ikan lain terpikat dgn umpan yg disediakan...ada brother kilang dtg lepak, sambil tanya tentang ikan joran seachild...dah ada peminat lak huhuhu...sambil bersembang..tercetus di mult ayie.."Kir jom beli makan, usus perut aku dah kosong nih" ayie n Kir pon melangkah...baru melangkah 13 tapak, brother yg sembang ngan kami td memberanikan diri mengambil joran ayie yg direntap..kali ni direntap kuat skit...lantas ayie berpatah balik mendapatkan joran kesayangannya...pehhh ikan Lembu lagi??? agak besar kali ni....

Tumpang glamer la pulak...hehe tersengeh ayie ngan ikan kedua dia

Rezeki ada dimana2 ja kan? tawakal dan usaha...dalam aku terlamun tgk keindahan alam ciptaan Allah S.W.T. Hadi mengejutkan aku ngan spesis terbaru...

ikan apa ni??? cantekkan?

Aku pon mengeluarkan pendapat yg kurang tahu banyak tentang spesis ikan nih..."kerapu nih Hadi" cetus aku..."Wei spesis baru nih hang kena bela kat opis" Zakir jgak beri pendapat...aku pon mendapatkan Sifu aku & tanya dia..katanya ikan belacak....hahahaha tergelak besaq geng seachild...xpasal2 Hadi diperli pasal belacak nih...biasa la...ikan dia lapaq cam kita gak ..dia pon sebat ja..bukan dia tahu Hadi nak mancing apa kan? hehe.
Seachild teruskan usaha menghumban umpan moga2 dapat ikan lagi...kemudian sekali lagi aku menawan ikan Lembu...Zakir masih lagi xberputus asa..."ada lagi tempat ketujuh nih Kir" sindir Hadi...Usaha terus usaha perut makin lapaq...Hadi mula mengundurkan diri selepas mencipta rekod menawan Belacak....Cuaca mula mendung..."bang...bihun sup 3" joran ditinggalkan seketika mengisi perut dulu...bleh tahan gak bihun sup ni...minggu lepas pekena laksa n rojak...huhuhu dah macam program joran2 cari makan. Seronok pekena bihun sup..hujan mula turun..."best jugak klau campur ayaq hujan nih" gurau Kir...aku dah xpeduli...best gak bihun sup nih...ttiba ja hujan turun dengan lebat...seachild mempercepatkan tangan menghayun bihun sup kedalam mulut..."jom2" kata aku sambil bayaq n pau plastik tuk simpan wallet n handpon canggih aku...

Sampai di tempat mancing yg xberapa langkah Seachild karau joran bersiap tuk simpan, dalam hujan lebat...apapun kali ni Seachild mula merasakan KEPUASAN menawan ikan, wlau saiz dan kuantiti xsebesar dan sebanyak mana...susah tuk diluah dengan kata2 hanya kaki pancing dapat rasakannya...kepuasan ni jgak datang dari keindahan alam ciptaan Allah S.W.T. yg secara xsedar kita langsung xhargai...merosakkan lagi adala...dalam hujan jgak ketenangan mula timbul...hujan jgak satu RAHMAT yg seringkali kita mngeluh...kami akhirnya bersurai ikut arah masing2...Stakat ni ja cetusan aku ....Insyaallah aku akan update apabila Seachild ada program & bleh la lawati blog ni selalu...Seachild akan cuba untuk post tentang memancing, keperluan memancing, jenis ikan & banyak lagi selepas ini...Aku undur diri dulu...jgn lupa bookmark blog nih or add kat blog anda..Jangan lupa komen k..Salam

3 cakap-cakap kosong...:

Firazzurri said...

ni yang buat gua jauh hati ni... masa gua nak g bercuti la lu orang nak buat casting... dapat banyk lembu plak tu.. eh silap.. ikan lembu.. tapi tkpa la.. gua turut berbangga dengan lu orang yang bersemangat kental.. sabtu ni gua turun...

p/s : ril... bleh tahan lu punya posting.. keep it up.. geng-geng lain kalau nak buat posting gak.. lu orang leh creatu google mail.. nanti gua approve permohonan lu orang...hahaha...

Anonymous said...

huk alohh

Anonymous said...

waaaa tgk bloggg korang bulehh laaa tahan....budak2 kecil baru belajar...kan..teruskannnn perjuangan ko rang.....